ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Selasa, 1 September 2009

ADA APA DENGAN CINTA??? (BAH. 3)

Hikmah!! Merupakan prinsip kedua dalam membina cinta yang sejati. Apa maksud hikmah? Hikmah mendalami perasaan yang dikaitkan dengan persoalan seumpama pokok dan dahan. Jika kita dalam masyarakat, kita adalah dahan dan masyarakat adalah pokoknya. Jika dalam rumah tangga, kita sebagai anak adalah dahannya dan ibu bapa kita adalah pokoknya. Jika kita berumah tangga, isteri dan anak adalah dahannya dan kita sebagai suami dan bapa adalah pokoknya. Jika kita berkasih, Hawa adalah dahannya dan Adam adalah pokoknya.

Islam, memang wujud unsur ini dalam setiap ibadatnya iaitu syahadah, solat, puasa, zakat dan haji kesemuanya mengaitkan dengan berkait antara kita dengan masyarakat. Ingat dalam al-Quran menyebut 'Dipukulkan kepada mereka kehinaan di mana sahaja mereka ada, selama mereka belum berpegang dengan tali Allah dan tali manusia.', dan hadis 'Tidak beriman seorang kamu sebelum ia cinta kepada saudaranya sebagai mana kepada cinta dirinya sendiri.'

Jika hubungan cinta kita bertunjangkan prinsip ini yang suci, maka sucilah diri kita dan masyarakat disekeliling kita. Tetapi jika sebaliknya dari diri kita, maka celakalah kedua-duanya. Maka, jom kita tanamkan nawaitu untuk mencintai sesama manusia dengan tertib yang betul.

Sebenarnya, dalam memahami hikmah seperti menabur benih di ladang. Menabur ertinya memang mudah, tetapi untuk menguruskan benih supaya dapat membesar dan berbuah bukanlah semudah disangka. Lebih-lebih dalam dunia sekarang yang berbelit-belit, manusia bertambah ramai, ilmu bertambah tinggi, maka pandai-pandailah yer untuk memahami hikmah cinta itu mengikut upaya diri kita secara berperingkat-peringkat. Kayuh pelan-pelan!!!!

Cinta akan mengajar erti hikmah itu. Pengalaman cinta akan mengukuhkan hikmah cinta itu!!! Itu hak masing-masing untuk berfikir sejauh mana, setinggi mana, dan sedalam mana diri kita dapat memahami hikmah cinta yang sejati supaya sesuai dengan diri kita untuk orang yang kita sayang dan masyarakat di sekeliling kita.

Percayalah tiada manusia yang dapat memberi tunjuk ajar, hikmah cinta ialah yang melibatkan 'Perkara-perkara A', kemudian datang seorang lagi berkata, cinta ialah melibatkan 'Perkara-perkara B'. Untuk setakat ini, aku dapat simpulkan hikmah cinta tidak lain tidak bukan, meletakkan nilai cinta ditempat yang tinggi dan dikembalikan kepada yang berhak iaitu Allah SWT Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Tetapi ini pun bukan lah hikmah, ini adalah tujuan cinta.

Ok. Aku nak sambung Bahagian 4, bahagian kesimpulan Ada Apa Dengan Cinta...

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_