ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Selasa, 1 September 2009

ADA APA DENGAN CINTA??? (BAH. 2)

Keadilan!!! Sebagai prinsip pertama dalam cinta yang sejati. Keadilan yang sejati pula, adalah bermula dengan "adilkan diri kamu terlebih dahulu, sebelum menjadi pejuang keadilan orang yang lain.", begitulah umpamanya. Sememangnya itu tuntutan utama dalam membina cinta.

Jangan sesekali mengharap orang untuk berlaku adil kepada kita. Jangan sesekali pula menjatuhkan hukuman kepada orang lain. Jangan sesekali menimbulkan syak wasangka. Itu sememangnya haram!! Aku bekalkan ayat 11-13, Surat Al-Hujurat untuk kita sama-sama hadamkan dan menjadi darah daging dalam hidup kita. Dijemput untuk mencari makna ayat itu. Ahlan Wasahlan!!

Keadilan dalam konteks cinta yang sejati, adalah menimbang kebenaran dari satu-satu perkara yang kanan (baik) dan kiri (buruk) yang ada dalam diri dan perkara-perkara yang menimpa kita, yang perlu dilihat kedua-duanya datang dari kanan Allah SWT supaya kita redha dengan takdir-Nya dengan penghujungnya mesti diakhiri dengan syukur dan taubat. Itulah caranya menimbulkan sikap yang adil pada diri sendiri. Semuanya mengelakkan kita menjadi manusia yang suka mencari kesalahan orang lain dan menghukum orang lain dengan mudah. Pupuklah dalam hati.

Sudah sempurna kita menghadam tertib ini dan dipupuk dalam hati, datanglah ke muka masyarakat berbakti dan taburkan keadilan itu melata di setiap penjuru bumi. Keadilan yang sejati akan menimbulkan kasih sayang dan belas kasih apabila dua mata kita (mata kasar dan mata hati) melihat mereka yang lemah dan teraniaya. Berani tampilkan diri dengan sederhana ke muka masyarakat, membela!!!

Bila sudah timbulnya kasih sayang, maka mengiringlah pengorbanan dan kebajikan untuk membela mereka yang rasa lemah dan teraniaya, tetapi tertibnya tetap sederhana iaitu waras dan berilmu.

Klimaks keadilan yang sejati adalah dengan wujudnya erti kejujuran. Iaitu dengan merendah diri dan merasakan diri bersalah, jika apa yang kita lakukan seperti merosakkan kehidupan dan kesejahteraan manusia lain. Berani berkata jujur walaupun kejujuran itu akan membunuh diri kita dipenghujungnya.

Bagi mereka yang memiliki cinta yang sejati, akan merasakan hukuman itu wajib dan akan ditanggung walaupun sakitnya sehingga ke tulang sulbi sekalipun. Itulah sahaja yang mampu kita dapat lakukan untuk memuliakan diri kita, tiada siapa yang akan memuliakan kita di dunia ini melainkan diri kita sendiri yang berusaha ke arah itu.

Jangan khuatir, jika seseorang yang berani mengatakan dirinya bersalah, dan orang yang mengadili pula juga seorang pencinta yang sejati, dia juga tidak mampu untuk menghukum diri kita. Pecinta sejati tidak ada erti 'menghukum orang lain' dalam dirinya kecuali semua hukuman adalah milik Allah Yang Maha Adil.

Maka, taburkanlah keadilan dengan sederhananya. Jangan sesekali mengharap apa-apa balasan dengan apa yang diberikan walaupun tangan kanan pernah memberi sebijik beraspun untuk melihat orang lain hidup bahagia. Jika sebijik beras di balas dengan seguni pasir pun, simpanlah pasir itu dengan kemas, kerana pasir itu lambat laun akan digunakan sekurang-kurangnya untuk menghalau anjing-anjing liar di tepi jalanan.

Orait.... terjiwang pulak dalam menceritakan erti keadilan dalam cinta yang sejati. Aku sambung ke Bahagian 3, untuk sembang part 'hikmah' dalam cinta yang sejati.

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_