ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Selasa, 4 Ogos 2009

TIDUR SIANG


Jika ingin tahu, tidur siang itu adalah baik. Tidur siang, dalam bahasa Arab disebut 'Qailulah'. Ini merupakan sunnah Rasulullah SAW. Tetapi maksud tidur siang itu bukan seperti macam tidur malam, yang kita buat berjam-jam sampai terkeluar segala air..... tapi ia hanya tidur sebentar. Kenapa ia dikatakan baik?


Rahsia tidur siang memberi kesan kerehatan badan bukan sahaja pada waktu siang sahaja tetapi membawa kepada ketenangan tidur pada waktu malam. Kadang-kadang bagi yang mengalami sukar tidur malam (insomnia), cubalah praktikkan rehat-rehatkan badan pada waktu siang.

Amalan ini paling mujarab dilakukan selepas solat Zuhur. Tapi aku selalu terlajak sampai pukul enam petang.... huhuhu. Mimpi best!!!!

Sunnah Rasulullah SAW ini, bukanlah bermaksud untuk dipraktikkan untuk tidur sampai terkeluar air liur basi, tetapi dipraktikkan dalam bentuk baring atau santai-santai. Tapi kita macam mana? Bekerja penat-penat siang hari...... lepas tu malam pulun tidur kenyang-kenyang...

Wallahu a'lam.

Sumber : Mausu'ah Al-I'jaz Al-'Ilmi Fi Al-Quran Al-Karim Wa As-Sunnah Al-Muthahharah - Yusuf Al-Haj Ahmad

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_