ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Rabu, 5 Ogos 2009

TERTIB TIDUR RASULULLAH SAW


Jika ingin tahu, aku ingin kongsi adab tidur dan tempat tidur Rasulullah SAW.

TERTIB TIDUR SUNNAH RASULULLAH SAW

Bara' bin Azib RA meriwayatkan,
"Ketika hendak tidur, Rasulullah SAW selalu meletakkan tangan kanan di bawah pipi kanan beliau seraya berdoa.".........." yang bermaksud "Ya Rabb, lindungilah aku dari azab Mu pada hari ketika Engkau membangkitkan hamba-hamba Mu [dari kubur])"
[Riwayat Tirmidzi, Ahmad dan Nasa'i]


Hudzaifah RA meriwayatkan,
"Setiap hendak tidur, Rasulullah SAW selalu berdoa "........." yang bermaksud "Ya Allah, dengan nama Mu aku mati dan hidup". Dan setiap kali bangun tidur, baginda berdoa "........." yang bemaksud "Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah sebelumnya mematikan kami, dan kepadaNya lah (kami dibangkitkan)."
[Riwayat Tirsmidzi, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Nasa'i.]

Aisyah RA meriwayatkan,
"Setiap kali hendak tidur pada malam hari, Rasulullah SAW, selalu menyatukan kedua tapak tangan beliau seraya membaca surah al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas, kemudian beliau meniup kedua telapak tangan beliau. Setelah itu, dengan kedua telapak tangan itu, beliau mengusap bahagian tubuh yang terjangkau, dimulai dari kepala, wajah lalu bahagian depan tubuh beliau. Hal itu beliau lakukan tiga kali."
[Riwayat Tirmidzi, Bukhari, Abu Dawud, Ibnu Majah, Ahmad dan Nasa'i.]

Sumber : Syamail Muhammad SAW - Imam al-Tirmizi

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_