ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Rabu, 5 Ogos 2009

TEMPAT TIDUR RASULULLAH SAW


Jika ingin tahu, bagaimana pula tempat tidur Rasulullah SAW? Meh aku kongsikan cerita.....

Aisyah RA meriwayatkan,
"Sungguh, tempat tidur Rasulullah SAW, terbuat dari kulit binatang yang diisi dengan sabut."
(Riwayat Tirmidzi, Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad).

Muhammad bin Ali bin Hussain meriwayatkan,
"Seseorang bertanya kepada Aisyah, 'Seperti apa tempat tidur Rasulullah SAW di rumah mu?'. Ia menjawab, 'Terbuat dari kulit yang diisi dengan sabut.'."

"Seseorang bertanya pada Hafshah, 'Seperti apa tempat tidur Rasulullah SAW di rumah mu?'. Ia menjawab, 'Kain mori yang kami lipat dua kali, hingga beliau tidur diatasnya. Pada suatu malam, saya beranggapan bahawa jika saya melipatnya empat kali, nescaya tempat tidur itu menjadi lebih empuk. Maka, kami pun melipatnya empat kali. Namun, saat terbangun, beliau bertanya, 'Apa yang kalian sediakan untuk tempat tidurku tadi malam? Kami menjawab, 'Itu memang tempat tidur engkau, hanya saja kami melipatnya empat kali supaya lebih empuk.' Maka Rasulullah SAW bersabda, 'Kembalikanlah seperti semula! Kerana keempukannya telah menghalangiku untuk melaksanakan solat malam.'."


(Riwayat Tirmidzi). Sumber : Syamail Muhammad SAW - Imam al-Tirmizi

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_