ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Selasa, 4 Ogos 2009

SENGSARA TIDUR MENGIRING KIRI


Jika ingin tahu, tidur mengiring kiri adalah kurang sempurna. Dalam sains kesihatan, tidur mengiring kiri akan menyebabkan jantung berada di bawah paru-paru. Ini akan menyukarkan jantung untuk mengepam darah dengan lancar disebabkan tekanan beban paru-paru kanan yang lebih besar berbanding kiri. Ia akan melemahkan fungsi jantung khususnya orang-orang tua. Pada masa yang sama juga, perut terut menekan jantung.

Gangguan pengepaman darah dari jantung turut mengganggu kitaran darah di dalam hati. Pada masa yang sama hati juga merupakan organ yang terberat di dalam badan manusia, ia juga akan memberi bebanan kepada jantung dan perut. Kegagalan semua ini, melambatkan proses penghadaman dan penolakan sisa makan dari perut ke usus yang mengambil masa 5 - 8 jam.


Pada masa yang sama juga, tabiat tidur mengiring ke kiri akan mewujudkan sakit paru-paru dan ginjal. Ini disahkan oleh pakar-pakar kesihatan dunia.


Sumber : Mausu'ah Al-I'jaz Al-'Ilmi Fi Al-Quran Al-Karim Wa As-Sunnah Al-Muthaharah - Yusuf Al-Hajj Ahmad

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_