ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Selasa, 4 Ogos 2009

DERITA TIDUR TERLENTANG


Jika ingin tahu, tidur terlentang dari perspektif sains kesihatan, Dr. Zhafir al-'Aththar, boleh menyebabkan pernafasan melalui mulut melebihi lubang hidung. Pernafasan melalui mulut adalah kurang sempurna, kerana itu bukan fungsi mulut diciptakan-Nya. Mulut tidak mempunyai roma-roma yang dapat menapis segala kuman atau bakteria yang boleh memasuki tubuh melainkan hidung yang bertanggungjawab atas fungsi pernafasan dan penapisan bakteria di udara.

Ketika pernafasan mulut berlaku ketika tidur terlentang, membawa risiko kepada mewujudkan risiko diserang catarrh (radang selaput lendir di hidung dan tenggorok yang disertai keluarnya lendir) dan selsema selama musim hujan. Ia juga mewujudkan kekeringan gusi atau radang gusi.

Orang yang suka tidur terlentang akan mewujudkan situasi dengkur yang mengganggu jiran-jirannya dan menghasilkan mulut yang berbau setelah bangun tidur serta lidah yang dipenuhi oleh bakteria. Bagi anak-anak yang terbiasa tidur terlentang dalam tempoh yang lama, akan menjadikan kepalanya menjadi datar.

Sumber : Mausu'ah Al-I'jaz Al-'Ilmi Fi Al-Quran Al-Karim Wa As-Sunnah Al-Muthahharah - Yusuf Al-Hajj Ahmad

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_