ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Ahad, 26 Julai 2009

RAHSIA NAFSU SYAHWAT


Jika ingin tahu, nafsu syahwat adalah anugerah Allah SWT kepada setiap manusia itu lelaki atau pun perempuan yang bertujuan untuk mengembang biakkan manusia. Dari syahwat juga manusia dapat berkasih sayang iaitu antara lelaki dan perempuan, bapa dan ibu kepada anak, dan anak kepada saudara-saudaranya.

Rahsia syahwat bermula dari nafsu panas di dalam badan setiap manusia. Suhu panas itu berkobar-kobar menjadi nafsu syahwat (hawa an'nafs). Ketika suhu panas berkobar, muncul suhu lembap dari seluruh badan.

Suhu lembap ini keluar dari belakang otak, ke urat belakang telinga hingga ke belakang. Kemudian keluar ke ginjal dan berkumpul di kantung mani setelah dimasak oleh gejolak syahwat sehingga menjadi padat, pekat dan berwarna putih. Allah menentukan saluran dan jalan keluar baginya.

Allah SWT telah menetapkan faktor-faktor yang bersifat dalaman dan luaran. Naluri dianugerahkan sebagai daya penarik antara lelaki dan perempuan untuk saling mencintai dan merindui sesama-sama, sehingga diputuskan takdirnya oleh Allah SWT. Allah SWT yang menentukan satu sebagai tempat menanam dan yang lain sebagai penabur benih. Allah SWT tetapkan kedua-duanya berbagai gerakan, agar nafsu syahwat dapat berkerja dengan kelembapan tubuh dan rasa panas untuk membentuk 'sesalinan manusia'.


Sumber : Kitab At-Tibyan - Ibnu Qayyim Al-Jauziah


0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_