ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Sabtu, 25 Julai 2009

BUMI DICIPTA ENAM MASA


(Geological Clock - menjelaskan masa / tempoh bumi diciptakan 6 masa dan peringkat)


Jika ingin tahu, bumi ini dicipta dalam enam masa. Al-Quran ada menjelaskan "bumi dicipta dalam enam masa" di dalam surah Al-A'raf : 54, surah Yunus : 3, surah As-Sajdah : 4, dan surah Qaf : 38.

Ilmuwan Islam telah menghujahkan ayat-ayat ini sejak kurun ke-10 lagi. Maksud 'enam masa' itu, ada yang berkata enam masa adalah enam hari kita, ada yang berkata 1 hari pada Allah adalah 1000 tahun, ada yang berkata 1 hari pada Allah adalah 50,000 tahun. Namun demikian, kalangan ulama berpendapat, perkara ini diserahkan kepada Allah swt, yang perlu dibincangkan apakah yang dimaksudkan "enam masa" itu?

Kajian saintifik menjelaskan bumi dicipta mengalami fasa selama 4.5 billion tahun, yang dibuktikan dengan enam peringkat, sebelum manusia pertama diturunkan di muka bumi ini. Ini hanya penemuan saintifik, dan paparan ini hanya lah 'copy and paste', hanya untuk renung-renungan jer.
Nak lagi lanjut cari dekat wikipedia, 'history of earth'.

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_