ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Jumaat, 31 Julai 2009

RAHSIA LABU..... PUMPKIN!


Jika ingin tahu, sayur labu merupakan sayur paling disukai oleh Rasulullah SAW. Diriwayatkan oleh Anas RA, ketika Rasulullah SAW dijemput untuk sebuah jamuan yang diadakan oleh seorang tukang jahit pada zamannya, Rasulullah SAW dihidangkan masakan daging bersama sayur labu.

Rasulullah SAW memakan habis labu-labu yang terdapat di dalam hidangan itu, berbanding daging. Melihat situasi itu, jika sesuatu yang amat disukai oleh Rasulullah SAW pasti mempunyai 1001 kebaikan. Sejak itu lah Anas RA mencintai sayur labu ini.

Malahan kita pula di nusantara, lauk labu adalah makanan rasmi hanya ketika kenduri arwah sahaja atau majlis-majlis agama. Bila ditanya kenapa perlu lauk labu? Jika orang itu berilmu, jawapannya amat meyakinkan. Tetapi paling tidak, jawapannya ikut 'sunnah nabi' itulah jawapan mudah dari kebanyakan kita. (Sebenarnya, kenduri arwah bukanlah satu sunah sebenarnya seperti yang kita amalkan).

Dari penemuan sains, dari Kitab Tarkib al-Ath'imah, menjelaskan labu mempunyai kadar air yang mencapai 94.9% yang mengandungi SEDIKIT gula dan serat. 100 gram labu pula hanya mengandungi 65 kalori sahaja. Maka sesiapa yang mengalami obesiti, labu paling sesuai untuk menjadi lauk anda kerana amat kurang sodium dan ubat paling sesuai bagi yang mengalami tekanan (hipertensi).

Rasanya kalau zaman sekarang yang penuh tekanan ini, labu lah paling sesuai kot!! Murah pun murah!!!.. boleh save bajet kita..... automatik kurang hidup yang tertekan. Tension!! Tension!! Tension!!..... senyum......

Bagi mereka yang tidak lawas atau pun sembelit, lauk labu merupakan ubat paling mujarab untuk pelawasan selain buah-buahan kerana ia termasuk makanan paling lembut dan paling cepat reaksinya. Ia mengandungi potasium yang tinggi untuk pelancaran bagi penyempurnaan 'hajat' yang terpendam.

Air labu juga besar manfaatnya bagi mereka yang demam, menghilangkan rasa haus dan menghentikan sakit kepala ketika diminum atau dibasuhkan ke muka. Labu juga mengandungi kalsium, magnesium, fosforus, besi, sulfat dan khlor.

Penemuan saintifik moden pada tahun 1985, labu mampu mencegah kanser!!!! Kajian ini dijalankan oleh National Institute for Cancer, Amerika Syarikat yang membuktikan labu melindungi penduduk New Jersey dari kanser. Maka tidak hairanlah ada hari labu dikalangan masyarakat kristian iaitu Haloween Day.

Itulah mukjizat Rasulullah SAW sebagai pakar botani , pakar kesihatan, dan pakar gastronomi . Mana mungkin seorang insan yang tidak tahu membaca boleh tahu 1001 rahsia tumbuh-tumbuhan jikalau bukan dari wahyu!!!

Paling sesuai untuk kita, 'biarlah si luncai dengan labu-labunya.'. Kasihan Si Luncai itu!!!

Sumber : Qabasat min Ath-Thibb an-Nabawi dari Mausu'ah Al-I'jaz Al-'Ilmi Fi Al-Quran Al-Karim As-Sunnah Al-Muthaharah - Yusuf Al-Haj Ahmad

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_