ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Ahad, 26 Julai 2009

KISAH BURUNG PIPIT DAN KHALIFAH


Menurut cerita, ada sahabat pernah bermimpi berjumpa Umar bin Khatab selepas beliau meninggal dunia. Diceritakan oleh sahabat ini tentang mimpinya berjumpa dengan Umar bin Khatab begini :


Sahabat : "Bagaimana Allah memperlakukan saudara?"

Umar : "Allah mengampuni aku dan membebaskan seksaanku."

Sahabat : "Apakah sebabnya? Adakah disebabkan sifat dermawanmu, adilmu atau pun zuhudmu? "

Umar : "Ketika para manusia meletakkan aku ke dalam kubur dan menimbuni aku, lalu pulang, tinggallah aku sendiri di dalam kubur. Datanglah dua malaikat masuk ke dalam kuburku. Akalku menjadi hilang dan anggota tubuhku menjadi gementar disebabkan dua malaikat itu. Kedua-duanya memegang tanganku dan mendudukkan aku bagi menyoalku. Kebetulan aku terdengar seruan hatif (suara tanpa rupa) : "Wahai dua malaikat, tinggalkanlah hamba Ku ini seorang! Tidak usah kamu soal dan tidak usah kamu takut-takutkan! Sebab aku kasih dan sayang padanya dan Aku bebaskan seksaan baginya kerana dia kasih dan sayang pada seekor burung pipit sewaktu di dunia. Oleh itu, di akhirat, Aku kasih padanya."

Mimpi ini seiring dengan peristiwa ketika Umar Khattab masih hidup. Ketika beliau berjalan-jalan di kota Madinah dan terlihat seorang kanak-kanak bermain dengan seekor burung pipit. Disebabkan kasih sayangnya Umar Khattab kepada anak dan burung itu, beliau berurusan untuk membeli burung pipit itu supaya kanak-kanak itu tidak menangis dan marah padanya. Selepas dibelinya burung pipit itu, Umar melepaskan burung itu. Wallahu a'lam.

Renungkan kisah dan mimpi ini.... fikirkan jauh-jauh dan dalam-dalam ye!!!

[Kisah ini tertulis di dalam kitab Al-Mawaizh Al-Ushfuriah - Syeikh Muhammad bin Abu Bakr al-Ushfuri]

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_