ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Selasa, 21 Julai 2009

SYUKUR DAN SALAM


Jika ingin tahu, perkataan Alhamdulillah merupakan perkataan pertama yang diajar oleh Allah SWT secara majazi, dan merupakan ibadat pertama manusia iaitu Nabi Adam as, seketika jasadnya ditiupkan roh.


Sabda Rasulullah SAW, bermaksud :
"Apabila roh ditiupkan Allah ke dalam diri Adam, maka sewaktu roh memasuki kepalanya, dia bersin. Dia mengucapkan 'Alhamdullilahi rabbil 'alamin' (Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam)." Allah berfirman kepadanya : "Yarhamukallah (semoga Allah melimpahkan rahmat kepadamu)."

Setelah tamatnya proses peniupan roh ke jasad Nabi Adam as.

Allah swt berfirman lagi, bermaksud : "Wahai Adam! Pergilah kepada sekolompok makhluk itu. Berkatalah kepada mereka, lalu perhatikan apa reaksi mereka."

Adam mendatangi mereka seraya mengucapkan "Assalamu' alaikum". Mereka menjawab : "Wa' alaikumussalam wa rahmatullah."

Allah swt berfirman, bermaksud : "Wahai Adam! Itulah ucapan selamat untukmu dan anak cucumu."

Sumber : Kitab Qishash al-Anbiya' - Ibnu Kathir

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_