ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Isnin, 27 Julai 2009

KISAH LALAT DAN PEMBESAR


Menurut cerita, ramai manusia memandang rendah pada kewujudan lalat yang mengganggu ketenteraman hidup mereka, tetapi sebenarnya ciptaan lalat membawa peringatan yang besar kepada manusia dari Allah SWT.

Pada suatu hari, ketika sibuknya Khalifah Al-Mansur menyelesaikan kerja-kerjanya, terbang seekor lalat dan menghinggapi dimukanya. Dihalaunya lalat ini. Namun lalat makhluk yang tidak faham bahasa, maka terbang lagi dan terus mengganggu. Berulang kali Khalifah Al-Mansur menghalau seekor lalat ini. Sehingga hilang kesabarannya sehingga tersebut dalam hati, Khalifah Al-Mansur "Kalau macam ini, lalat betul-betul merosakkan dan tiada gunanya langsung."

Kemudian Al-Mansur bertanya kepada Jakfar Shadid, "Wahai Abu Abdullah ! Untuk apa Allah menciptakan lalat?"

Jakfar Shadiq menjawab, "Lalat diciptakan oleh Allah agar menunjukkan kehinaan kepada orang-orang yang sombong dan membanggakan diri." .Terdiam Khalifah Al-Mansur dengan jawapan itu.

Khalifah Al-Mansur sedar dengan dirinya, walaupun ia seorang pemimpin negara yang disanjung oleh rakyat jelata tetapi tiada maknanya di sisi Allah melalui utusan makhlukNya iaitu seekor lalat.

Renungkan jauh-jauh dan dalam-dalam kisah ini.... pastikan diri kita tidak dihinggapi lalat!! Jika lalat datang... pergilah 'mandi bersih-bersihkan diri'!!!!!

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_