ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Rabu, 29 Julai 2009

KENAPA 365 HARI DAN 12 BULAN?


Jika ingin tahu, pernah kah kita bertanya dari mana kiraan dalam kalendar ini? Dari ahli sains... memang betul jawapannya. Kerana ahli sains telah membuktikannya dengan kiraan bumi berputar dalam orbitnya sendiri dan orbit mengelilingi matahari. Tetapi al-Quran telah menceritakan perkara ini dalam bentuk yang Maha Halus dan Maha Benar dan Maha Rahsia. Yusuf al-Haj Ahmad, menjelaskan kata 'hari' dalam al-Quran dalam bentuk singular dan plural sebanyak 365 kali. Manakala kata 'bulan' dalam al-Quran sebanyak 12 kali.

Asas inilah yang digunakan oleh saintis Islam membangunkan ilmu falak. Manakala saintis barat mengesahkan pusingan bumi mengelilingi matahari dan pusingan bulan mengelilingi bumi.
Banyak lagi rahsia-rahsia nombor ni.

Sebenarnya, ilmu falak dan kalendar telah dibangunkan lebih awal di dunia ini iaitu kira-kira 4,000 tahun dahulu oleh Nabi Idris as. Jika ada masa aku ceritakan lanjut perkara ini. Insya' Allah.

Renung-renungkan dalam-dalam dan fikir-fikirkan... bagaimana kalau hidup manusia tiada kalendar, pasti kita tidak tahu hari dan usia kita yang sebenarnya.


Sumber : Mausu'ah Al-I'jaz Al-'Ilmi Fi Al-Quran Al-Karim Wa As-Sunnah Al-Mutahharah - Yusuf Al-Hajj Ahmad.

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_