ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Khamis, 23 Julai 2009

DISEBALIK RAHSIA LAFAZ 'ALLAH'


Jika ingin tahu, 'Allah' nama Tuhan yang paling dikenali oleh setiap umat. Ia disebut sebanyak 2,698 kali di dalam al-Quran. Allah sendiri yang memberi nama ini, "Sesungguhnya aku adalah Allah, tiada Tuhan selain aku, maka sembahlah aku." (Surah Taha : 14).

Jika ingin tahu, ada beberapa pandangan tentang asal lafaz 'Allah'. Ada yang berpendapat ia berasal dari perkataan ilahah atau uluhah atau uluhiyyah yang membawa pengertian ibadat dan dimaksudkan sebagai ma'bud iaitu yang disembah.

Ada juga berpendapat berasal dari perkataan alahah yang bermaksud tahaiyara iaitu bingung. Ini kerana Allah menjadikan akal terbatas, bingung dan kekaguman apabila memikirkan keadaanNYA dan setiap ciptaanNYA.

Ada juga berpendapat berasal dari perkatan aliha-ya'lahu bermaksud tenang. Ini kerana hati akan menjadi tenang apabila mengingati Allah dan seterusnya menuju kepada permohonan kepadaNYA.

Jika ingin tahu, keistimewaan kalimah dan lafaz 'Allah', dapat dilihat pada setiap hurufnya apabila dihapuskan satu persatu.

Apabila huruf pertama alif dihapuskan daripada nama Allah, sebutannya menjadi lillah membawa maksud 'kerana, bagi atau pun milik Allah'.

Jika huruf pertama daripada perkataan lillah dihapuskan, sebutannya menjadi lahu membawa maksud 'baginya'.

Jika huruf pertama daripada perkataan lahu dihapuskan, sebutannya menjadi Hu, membawa maksud 'dia iaitu Allah'.

Apabila sebutan Hu dipendekkan lagi dapat didengar adalah bunyi 'ah'. Kita sebagai manusia pasti pernah tersebut 'ah' ketika jatuh atau pun marah. Zahirnya dipandang sebagai keluhan tetapi hakikatnya ia adalah suatu seruan permohonan kepada Allah.

Kesimpulannya, sudah ada fitrah dalam diri setiap manusia yang membenarkan kewujudan Allah SWT.

Sumber : Kecerdasan berasaskan Asma Ul Husna - Sulaiman Alkumayi





0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_