ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Khamis, 23 Julai 2009

NIKMAT CINTA DAN SAHABAT


Jika ingin tahu, Imam Ahmad meriwayatkan, sabda Rasullah SAW,
"Sesungguhnya orang-orang yang saling mencintai kerana Allah, tempat-tempat mereka akan nampak bagaikan bintang di langit, timur mahupun barat. Maka ditanyakan siapakah mereka itu? Lalu dijawab, merekalah orang-orang yang saling mencintai kerana Allah."

Jika ingin tahu, kitab As Shahih dari hadith Abu Hurairah meriwayatkan,
"Tujuh orang yang dilindungi Allah dalam lindungannya. Pada suatu hari yang tidak ada lindungan selain lindungan Allah dan dalam sebuah riwayat "kecuali lindungan ArsyNya", yakni imam yang adil, pemuda yang hidupnya selalu dalam ketaatan kepada Allah, dan seorang lelaki yang hatinya selalu terpaut (ingat) ke masjid, ketika dia keluar daripadanya sampai dia kembali ke masjid itu, dan lelaki yang diajak oleh perempuan yang terhormat lagi cantik, malah dia berkata, saya takut kepada Allah, dan dua lelaki yang saling cinta hanya kerana Allah, berkumpul kerana Allah dan berpisah kerana Allah, dan lelaki yang mensedekahkan hartanya dengan sembunyi-sembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa-apa yang telah diinfakkan oleh tangan kanannya." (Hadis Riwayat Bukhari)

Sumber : Al-Nihayah al-Fitan Wa al-Malahim - Ibnu Kathir

[RENUNGAN : Mari merenung jauh, adakah kita ini sudah ada ciri-ciri seorang sahabat yang baik untuk melindungi sahabat kita dan diri kita di Padang Masyar? Kerana seorang kawan itu belum pasti ia menepati erti sahabat dalam diri kita. Kita juga tidak dan belum pasti adalah sahabat padanya. Jom renungkan!!!]

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_