ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Rabu, 5 Ogos 2009

RASULULLAH SAW BERPESAN TENTANG TIDUR


Jika ingin tahu, Rasulullah SAW telah meninggalkan pesan kepada umatnya sebelum masuk tidur seperti diriwayatkan oleh Al-Barra' bin Azib RA, maksud sabda Rasulullah SAW :

"Jika hendak beranjak tidur, maka ambillah wuduk sebagaimana kamu wuduk untuk solat, kemudian berbaringlah di atas sisi tubuh bahagian kananmu, lalu ucapkanlah doa :

"Ya Allah, aku pasrahkan segenap diri Mu, aka serahkan segala urusan kepada Mu, dan aku suakakan diri ini kepada Mu, demi kecintaan dan pemujaan terhadap Mu. Tidak ada tempat berlindung dan tempat lari dari Mu kecuali dengan bersuaka kepada Mu. Aku imani kitab yang Kau turunkan, dan aku percayai Rasul yang Kau utus. Jika malam ini aku mati."

Jika malam itu kamu mati, maka kamu mati dalam keadaan fitrah, dan jadikanlah doa ini sebagai kata terakhir yang kau ucapkan."


Tidur pun ada adabnya, tidur pun merupakan ibadat. Bacalah apa sahaja doa sebelum tidur buktikan kecintaan anda pada NYA dan KekasihNYA. Allah SWT Maha Mengetahui apa yang kita tidak ketahui. Tidur adalah penyimpan diari semalam untuk dijadikan sejarah dan ia permulaan hari besok yang penuh misteri dan tanda tanya. Insya Allah.
Tidur umpama mati sebelum mati. Tidur menghadap ke kanan melatih diri kita untuk 'tidur' di liang lahad, begitulah umpamanya Wallahu A'lam.

Sumber : Mausu'ah Al -'Ijaz Al-'Ilmi Fi Al-Quran Al-Karim Wa As-Sunnah Al-Muthahharah - Yusuf Al-Hajj Ahmad

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_