ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Ahad, 26 Julai 2009

SEKETIKA ADAM HENDAK DICIPTAKAN


Jika ingin tahu, diriwayatkan daripada al-Zuhri, seketika Allah SWT berfirman untuk menciptakan manusia iaitu Adam sebagai khalifah di muka bumi ini, Allah SWT telah memerintahkan Jibril untuk mengambil tanah di bumi pada ketika itu untuk dijadikan Adam.

Kemudian Jibril sebagai utusan untuk mengambil tanah, bumi memohon perlindungan daripada Allah. Maka Jibril melindunginya dan tidak mengambil tanah.

Kemudian Allah SWT memerintahkan Mikail untuk mengambil tanah di bumi. Bumi juga memohon perlindungan daripada Allah. Maka Mikail melindungi bumi dan tidak mengambil tanah.

Kemudian Allah SWT memerintahkan Izrail untuk mengambil tanah di bumi. Bumi memohon perlindungan daripada Allah, namun Izrail tidak memberi perlindungan kerana ketaatannya kepada perintah Allah melebehi perlindungan bumi. Lantas diambilnya setiap tanah dari enam lapisan bumi.

Sekembalinya Izrail membawa tanah dari enam lapisan bumi. Allah SWT berfirman yang bermaksud, "Bukankah bumi meminta perlindungan daripada engkau?". Maka sembah Izrail, "Benar wahai Tuhanku." Allah SWT berfirman, "Tidakkah engkau kasihankan dia seperti mana dua sahabatmu mengasihaninya." Maka sembah Izrail, "Wahai Tuhanku aku lebih wajib taat kepadaMu daripada mengasihani bumi."

Allah SWT berfirman, "Pergilah engkau, engkaulah Malaikat Maut. Aku telah memberikan engkau kuasa untuk mengambil roh-roh mereka." Tiba-tiba menangislah Izrail, lalu Allah berfirman, "Mengapa engkau menangis?".

Sembah Izrail, "Wahai Tuhanku, sesungguhnya Engkau hendak jadikan daripada tanah ini, makhluk-makhluk daripada kalangan nabi-nabi, orang-orang pilihan dan rasul-rasul. Sesungguhnya Engkau tidak menjadikan sesuatu kejadian yang lebih dibenci oleh mereka melainkan kematian. Maka apabila mereka tahu tentang diriku, tentulah mereka akan benci dan memaki aku."

Lalu Allah SWT berfirman, "Sesungguhnya Aku akan jadikan bagi kematian itu ada penyakit dan beberapa sebab dan kesakitan, sehingga jaranglah mereka itu teringat kepadamu apabila berlaku kematian itu."

Wallahu a'lam.

Sumber : Kasyful Ghummah - Syeikh Daud bin Abdullah Al-Fatani

Renungan, begitulah akrabnya roh manusia dan Izrail. Izrail dikenali sebagai malaikat maut, walaupun malaikat maut dia juga pernah menangis untuk kita. Adakah kita pernah menangis untuk Izrail dan Pemilik Izrail?

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_