ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Rabu, 29 Julai 2009

SEKETIKA ADAM DITIUPKAN ROH


Jika ingin tahu, diriwayatkan oleh Ibnu Sa'id di dalam Thabaqat al-Kubra, seketika Allah SWT meniupkan roh ke atas jasad Adam as yang dibiarkan selama 40 tahun dalam bentuk tanah. Pertama sekali yang dilalui roh adalah bahagian penglihatan dan batang hidungnya, tiba-tiba Adam bersin. Allah memberi rahmat kepadanya. Allah SWT berfirman, "Semoga Tuhanmu melimpahkan rahmat kepadamu."

Allah SWT berfirman, "Wahai Adam! Pergilah kepada sekolompok itu. Berkatalah kepada mereka, lalu perhatikan apa mereka lakukan." Adam mendatangi mereka seraya mengucapkan salam. Mereka menjawab : "Wa'alaikassalam wa rahmatullahi wa bara kaatuh". Allah SWT berfirman : "Wahai Adam! Itulah ucapan selamat untuk mu dan anak cucumu."

Banyak riwayat meriwayatkan, seketika Adam as telah ditiupkan roh, banyak persaksian dilakukan oleh Adam as dengan Allah SWT. Ibnu Said meriwayatkan, Adam berkata : "Wahai Tuhanku! Siapakah anak cucuku?". Allah SWT berfirman : "Pilihlah di antara kedua tangan ku, wahai Adam!" (AMARAN : JANGAN SESEKALI MEMBAYANGKAN TANGAN ALLAH SWT SEPERTI TANGAN KITA).

Adam menjawab, "Aku memilih tangan-Mu sebelah kanan, wahai Tuhanku! (kedua tangan Tuhanku adalah kanan)". Allah SWT membuka tangannya. Tiba-tiba telapak tangan Allah terdapat anak cucu Adam. Antara mereka terdapat kamu lelaki, mereka memiliki lisan yang bersinar. Nabi Adam mengkagumi cahaya yang ada pada diri sesorang darinya. Adam bertanya : "Wahai Tuhan! Siapakah dia?". Allah SWT menjawab : "Dia anakmu, Daud!" Adam kembali bertanya : "Wahai Tuhan! Berapa lama Engkau memberi umur kepadanya?" . Allah SWT menjawab : "Aku memberinya umur selama 60 tahun". Adam berkata : "Wahai Tuhan! Sempurnakanlah usianya dengan mengambil usiaku, sehingga usianya mencapai 100 tahun".

Dalam riwayat lain, Ibnu Abu Hatim meriwayatkan dari Abu Hurairah, setelah anak cucu Adam berpaling kepada Adam, Allah SWT berfirman : "Wahai Adam ! Mereka itu anak cucumu?" Ternyata antara mereka terdapat orang-orang yang berpenyakit, kusta, sopak, buta dan berbagai jenis penyakit. Adam berkata, "Wahai Tuhan! Kenapa Engkau berbuat begitu kepada anak cucuku?" Allah SWT berfirman, "Agar mereka mensyukuri nikmat KU".

Dalam riwayat lain, Ibnu Abu Hatim dan Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abu Hurairah, seketika Allah SWT membuka kedua tanganNya. Adam bertanya. Allah SWT berfirman, "Mereka itu anak cucumu. Setiap orang dari mereka umurnya telah tercatat di antara kedua matanya." Antara mereka terdapat seseorang yang bersinar cemerlang. Umurnya cuma tercatat selama empat puluh tahun." Adam berkata : "Wahai Tuhan! Tambahlah umurnya." Allah SWT berkata "Batas umur itulah yang Aku tetapkan untuknya." Adam berkata : "Aku rela memberikan usiaku selama enam puluh tahun kepadanya." Allah menjawab : "Begitu juga kamu. Tinggallah di syurga."
Allah SWT memenuhi permintaannya.

Dalam riwayat Imam Ahmad, sabda Rasullah SAW, "Allah menciptakan Adam, dan ketika menciptakannya, Allah memukul bahu sebelah kanannya, maka keluarlah anak cucunya berkulit putih. Mereka seperti butiran-butiran mutiara. Allah memukul lagi bahu sebelah kirinya pula, maka keluarlah anak cucunya berkulit hitam, seperti abu dapur atau arang. Allah berfirman kepada orang-orang yang berada di sebelah kanannya : "Pergilah ke syurga. Aku tidak peduli.". Dikatakan pula kepada orang-orang yang berada di bahagian bahu sebelah kiri: "Pergilah ke neraka. Aku tidak peduli." Wallahu a'lam.

Sumber : Kitab Qishash al Anbiya Ibratun li Ulil Albab - Ibnu Kathir.


[Renungan : Ambil prihatin dengan umur kita..... yang wujud carilah wujud cemerlangnya mengikut upaya sendiri. Rahsia angka umur 40 tahun dan umur 60 tahun, bongkarlah dengan baik untuk diri sendiri. Setiap orang itu adalah mutiara hakikatnya, tiada yang menjadi arang melainkan mereka memilih untuk menjadi arang. Kerana kedua-duanya datang dari jasad yang sama iaitu Adam dan Pencipta Yang Satu. Tiada takdir orang itu dimasuki syurga dan orang itu neraka. Semua ada hak untuk syurga. Neraka adalah pilihan dirinya sendiri, bagi yang Islam roh sudah ada dalam diri anda.]

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_