ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Isnin, 27 Julai 2009

SEKETIKA ADAM DALAM JASAD TANAH


Jika ingin tahu, Imam Ahmad meriwayatkan, Allah SWT menciptakan Adam menggunakan tanganNYA secara langsung. (AMARAN: JANGAN SESEKALI MEMBAYANGKAN TANGAN ALLAH SEPERTI TANGAN MANUSIA, KERANA SEGALA ZAT ALLAH BERSIFAT MAJAZI).

Setelah kembalinya Izrail mengambil tanah dari bumi, dibasahi tanah itu sehingga menjadi kembali menjadi lumpur yang mengandungi berbagai warna putih, merah dan hitam serta dari enam lapis bumi. Adam diciptakan dan dibiarkan dalam jasad tanah (tanpa ditiupkan roh) selama 40 tahun yang dihitung sejak hari penciptaannya iaitu hari Jumaat. Ada ulama yang mengatakan dipenghujung hari Jumaat iaitu Maghrib. Wallahu a'lam.

Para malaikat, melalui jasad ini terkejut. Begitu juga iblis lagi terkejut dengan makhluk ciptaan ini.
Laknatnya iblis, dipukul jasad Adam ini berbunyi seperti tembikar. Penceritaan ini terkandung di dalam Surah ar-Rahman : 4, bermaksud "Dari tanah kering seperti tembikar".

Begitulah tubuh manusia yang berongga, iaitu masuk dari lubang mulut dan keluar ke lubang dubur.
Abu Hurairah meriwayatkan sabda Rasulullah SAW, bermaksud; "Allah menciptakan Adam dari tanah, kemudian dijadikan lumpur, lalu dibiarkan sehingga ketika telah berbentuk sebagai lumpur hitam yang berbau, maka Allah menciptakannya dan memberi bentuk kepadanya. Kemudian dibiarkan lagi (sehingga apabila menjadi sesuatu yang berbunyi seperti tembikar), iblis melewatinya. Iblis berkata : 'Benar-benar telah diciptakan suatu urusan yang besar.'"

Jika ingin tahu, ketinggian Adam as diriwayatkan setinggi 60 hasta (20 kaki, 609.6 cm) dan setiap anak cucunya akan mengalami penyusutan ketinggian. Malahan jika ada makhluk yang melebihi ketinggian ini, itu adalah syaitan dan jin.Wallahu a'lam.

Manakala ketampanan Adam as merupakan ketampanan yang teragung di dunia. Tiada lagi manusia paling tampan di dunia selepas Adam as. Malahan Rasulullah menjelaskan ketampanan Nabi Yusuf as hanya sebahagian ketampanan Nabi Adam as.Wallahu a'lam.

Penemuan ini terus menolak secara total Teori Darwin. Hanya orang jahil sahaja sanggup mengaku nenek-moyangnya dari beruk seperti yang didakwa oleh Darwin.Teori evolusi dalam Islam adalah berkaitan penyusutan kualiti, tetapi Islam ada teori Intellegent Design untuk melengkapi teori evolusi yang diputarkan oleh Darwin.

Sumber : Kitab Qishash al-Anbiya Ibratun li Ulil Albab - Ibnu Khatir

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_