ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Jumaat, 24 Julai 2009

RAHSIA MATA


Jika ingin tahu, mata diumpamakan oleh ulama salaf umpama dua lampu diciptakan oleh Allah SWT sebagai pelita untuk menerangi kehidupan makhluknya sepanjang usianya. Mata diumpamakan cahaya yang dibuat dalam bentuk sangat kecil, supaya makhluknya dapat melihat yang ada di langit, yang ada di bumi dan yang ada di antaranya.

Mata ditutup dengan tujuh lapisan dan tiga cairan bertingkat sebagai pelindungnya. Tempatnya dihiasi dengan dua kelopak bawah dan atas. Di bawah kelopak ditempatkan dua bulu mata yang menjadi pelindung, hiasan dan keindahan. Di atasnya Allah SWT jadikan dua alis rambut untuk melindungi mata dari peluh.

Allah SWT Maha Bijaksana, ciptakan cahaya melihat itu pada kanta mata. Dari kanta itu, Allah SWT mengizinkan makhluknya gambaran langit dan bumi, matahari dan bulan, segala ciptaanNYA yang mengelilingi hidup setiap makhlukNYA.

Allah SWT Maha Bijaksana, menciptakan bahagian hitam dan putih. Yang hitam diberi kekuatan untuk melihat, manakala yang putih sebagai tempatnya dan saling menghiasi. Seandainya mata adalah putih, nescaya cahaya untuk melihatnya berpecah, sukar untuk dilihat. Warna hitam membuat penglihatan menjadi menumpu dan tidak membuat cahaya menyilaukan mata.

Allah SWT Maha Bijaksana, memuat 24 urat saraf untuk menggerakkan mata. Seandainya terkurang satu urat sahaja, mata akan jadi buta. Kelopak mata diciptakan sebagai pembersih, supaya mata sentiasa dapat melihat imej dengan jelas, bersih dan jernih.

Allah SWT Maha Adil, menciptakan mata sebagai penghubung antara apa yang dilihat dengan hati, maka mata adalah ibarat dua cermin bagi hati. Oleh itu, dari mata menimbulkan tiga bentuk firasat dalam diri manusia iaitu firasat mata, firasat telinga dan firasat mata.

Allah SWT Maha Menakjubkan, mata adalah anggota tubuh paling lembut daripada anggota tubuh yang lain tetapi tidak sensitif terhadap sejuk dan panas. Adakah hati kita selembut bentuk mata? Yang tidak akan sensitif dengan sebarang kemewahan dan kerugian, kekayaan dan kemiskinan, kebahagiaan dan kecelakaan? Wallahu a'lam.

Sumber : Kitab At-Tibyan - Ibnu Qayyim Al-Jauziah.

[RENUNGAN : Jika mata ada 24 urat saraf, dan satu hari ada 24 jam. Adakah mata kita berfungsi dengan baik untuk melihat diri kita dalam tempoh 24 jam itu?]

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_