ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Jumaat, 31 Julai 2009

NAZAR ABDUL MUTHALLIB - DATUK RASULULLAH SAW


Jika ingin tahu, sebelum Rasulullah SAW dilahirkan ke dunia ini. Peristiwa penyembelihan Nabi Ismail as dan Nabi Ibrahim as yang berlaku pada kurun ke-5 Masehi berulang semula. Tetapi kali ini berbeza iaitu ketabahan Abdul Muthallib iaitu datuk Rasulullah SAW untuk menunaikan nazarnya menyembelih Abdullah putera bongsunya.


Semua sedia maklum Abdullah adalah ayahanda Baginda Rasulullah SAW. Kisah ini terjadi, Abdul Muthallib merupakan ketua kabilah Quraisy yang bertanggungjawab terhadap kebajikan ibadat masyarakat jahiliah iaitu penyembahan berhala di Kaabah. Maka sebagai ketua kabilah itu, beliau perlu memastikan setiap umat yang datang beribadat korban di Kaabah perlu dijaga kebajikannya, khususnya bekalan air.

Setelah berkurun sehingga zaman Abdul Muthallib, telaga zam-zam yang terpancar dari kaki Nabi Ismail as, telah terkambus. Itu adalah petanda bagi Allah SWT yang tidak merestui ibadat masyarakat jahiliah pada ketika itu dirumahNya. Walaupun masyarakat Quraisy ketika itu dianggap beriman kepada Allah tetapi tidak mengesakannya. Mereka menggunakan berhala-berhala untuk menjadi perantara antara mereka dengan Allah. Ini lah yang dikatakan golongan musyrik.

Walau pun, atas nasab kemuliaan Abdul Muthallib, dia bermimpi dan tahu bahawa di antara dua berhala utama kaum Quraisy iaitu Isaf dan Na'ilah terdapat telaga air zam-zam yang telah terkambus lama. Sebenarnya sebagai ketua kabilah, Abdul Muthallib tiada masalah untuk menggali terus sahaja telaga zam-zam itu, namun desakan dan fahaman kolot masyarakat Quraisy kerana khuatir kedua-dua berhala itu marah jika dilakukan usaha itu.


Usaha Abdul Muthallib terhenti, pada ketika itu beliau hanya mempunyai seorang anak iaitu Harris, baginya tidak mampu untuk bersama dalam menentang kedegilan masyarakat Quraisy yang jahil dan fanatik dengan berhala-berhala sembahan mereka. Sedangkan usahanya adalah satu kebaikan untuk mendapatkan bekalan air bagi menampung jumlah penduduk dan umat yang akan datang berkorban pada tahun-tahun berikutnya yang bertambah.

Atas kecewa dengan kedegilan masyarakat Quraisy, terkeluarlah nazar dari hatinya. Jika ia diizinkan oleh Allah dikurniakan sepuluh anak lelaki, dia akan menyembelih salah seorang anaknya di hadapan Ka'abah sebagai korban dan pengakuan atas kurniaanya. Allah izinkan permintaan Abdul Muthallib, dikurniakan sepuluh orang anak lelaki, dan paling bongsu lahirlah Abdullah, iaitu ayahanda Baginda Rasulullah SAW. Lahirnya Abdullah, Abdul Muthallib memutuskan untuk menunaikan nazarnya demi Allah sebagai korban.

Sejarah penyembelihan Nabi Ismail as oleh Nabi Ibrahim as berulang kembali.

Sumber : Muhammad for The Global Village - Muhammad Al-Hasyimi Al-Hamidi



0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_