ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Khamis, 23 Julai 2009

NAMA YANG TERAGUNG


Jika ingin tahu, para ulama menyatakan terdapat 3,000 nama lain bagi menyebut Allah. Menurut para ulama' semua 3,000 nama itu dikenal oleh malaikat, 1,000 oleh para Rasul dan Nabi. 300 terkandung di dalam Taurat, 300 terkandung di dalam Zabur, 300 terkandung di dalam Injil dan 2,698 terkandung di dalam al-Quran dan 99 yang perlu difahami ertinya oleh umat Islam.

Kesemua Nama adalah Mulia, akan tetapi Allah SWT telah melindungi satu Nama yang membawa maksud "Nama Yang Teragung". "Nama Yang Teragung" diterangkan dalam al-Quran dan dijelaskan dalam al-Hadith yang bermaksud :

Daripada Aishah RA meriwayatkan, bermaksud : "Ya Rabb (Ya Tuhanku) ialah Nama Yang Teragung."

Daripada Abu Umamah mengatakan nama yang teragung terkandung di dalam Surah al-Baqarah : 163, Surah al-Imran : 1 dan 2, dan Surah Taha : 111.

Jika ingin tahu, sesiapa yang telah membaca al-Quran keseluruhannnya, sebenarnya telah membaca dan menyebut "Nama Yang Teragung" walaupun tanpa memahaminya.

Jika ingin tahu, seandainya seseorang itu hendak dinamakan salah satu daripada 99 Asmaul Husna, hendaklah didahului dengan 'Abdul', ertinya 'hamba daripada.'

Jika ingin tahu, yang paling penting kita sebagai manusia adalah memahami 99 Asmaul Husna bukan nya dihafal semata-mata atau dizikirkan tanpa difahami atau mereka yang mempunyai nama dari Asmaul Husna lindungi nama kita sebaik maksudnya.

Sumber : 99 Nama-nama Allah, Basheer Ahamed (2005).

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_