ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Khamis, 23 Julai 2009

IZRAIL DI SISI KITA


Jika ingin tahu, Malaikat Izrail (Malaikat Maut) sentiasa di atas kita. Al-Hafiz Ibn Nu'aim meriwayatkan daripada Thabit al Bannani ra, sabda Rasulullah SAW:
"Malam dan siang. Tiada satu jam pun yang berlalu ke atas orang yang mempunyai roh, melainkan Malaikat Maut berdiri atasnya. Maka jika dia diperintahkan mengambil nyawanya maka diambilnya, dan jika tidak mendapat perintah maka dia pun pergi. Hal ini berlaku kepada setiap yang mempunyai roh."

Tersebut juga hadith, Malaikat Maut memandang pada muka setiap hamba Allah pada tiap-tiap hari tujuh puluh kali. Maka apabila dia diutuskan kepada seseorang, dan dia melihat orang itu tertawa, maka dia pun berkata : "Hairan sungguh anak Adam ini, aku ini diutuskan kepadanya untuk mengambil rohnya, sedangkan dia masih lagi tertawa."

Wallahu a'lam.

(Sumber : Kasful Ghummah Pada Menyatakan Kelakuan Orang Mati dan Hal Hari Kiamat - Syeikh Daud bin al-Fatani)

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_