ALHAMDULLILAH DAN SEGALA PUJI HANYA UNTUK NYA DAN SERIBU SALAWAT KEPADA KEKASIHNYA. Semuanya yang aku tulis adalah semua perkara lama yang mungkin sudah diketahui, mungkin yang belum diketahui, dan amat mungkin yang kita sudah lupa. Kita sebagai umat hanya mengumpulkan, memelihara yang lama, dan diwajah barukan untuk kesegaran diri dan jiwa yang berterusan untuk hari ini dan besok.

Semoga artikel-artikel yang sedikit ini mendapat rahmat dan memberi kebaikan kepada kita dan keturunan kita sebagai manusia. Yang baik semuanya datang dari-Nya. Semua yang buruk datang dari aku. Insya Allah. Selamat Datang.

Sabtu, 25 Julai 2009

KISAH TEBUAN , TENTERA DAN MAKAM SUNAN GIRI


(Makam Sunan Giri terletak di Kampung Giri, Daerah Kebomas, Wilayah Gresik, Jawa Timur.)
Jika ada masa, akan diceritakan siapakah hamba disisiNya sebagai Wali.Insyallah.

Menurut cerita, kejayaan Sunan Giri menyebarkan Islam di Tanah Jawa menimbulkan sakit hati kepada raja Kertabumi dari Majapahit yang beragama Hindu. Sebagai seorang hamba Allah yang wali yang mempunyai keramat, setiap usaha dengki khianat Raja Kertabumi gagal.

Sehinggalah Sunan Giri meninggal dunia, dengki Raja Kertabumi kepada Sunan Giri tidak pernah berakhir. Dia mengarahkan segala bala tenteranya memusnahkan perkampungannya, pondok peninggalan Sunan Giri dan membongkar kubur Sunan Giri.

Apabila bala tentera Raja Kertabumi memulakan usaha untuk membongkar kubur Sunan Giri. Pada masa yang sama ribuan tebuan menyerang bala tentera Raja Kertabumi. Maka berlakukan gegak gempita di atas kubur Sunan Giri dan lari lintang pukang menyelamatkan diri. Akhirnya kubur Sunan Giri selamat dari dibongkar dari bala tentera Raja Kertabumi. Wallahu a'lam.

0 comments:

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!

USAHA PENCARIAN SEKARANG INI!!!
_'hit' sahaja baner di atas, untuk ekplorasi tentang 1001 RAHSIA TIDUR_